Ohjaus nuorelle

Pidimme ohjauksen 15-vuotiaalle nuorelle tytölle. Aiheenamme oli oman identiteetin ja tulevaisuuden suunnitelmien hahmottaminen aarrekartan avulla. Aarrekartta on työväline, jonka avulla pystyy toteuttamaan unelmiaan ja luomaan tulevaisuutta. Sen ideana on tiedostaa ja selkeyttää, mitä minulla on, millainen ympäristöni on ja mitä haluaisin tulevaisuudelta. Siinä tietoinen mieli ja alitajunta valjastetaan unelman toteuttamiseen. Ajatuksena on, että näiden unelmien ja tavoitteiden tiedostaminen muuttaa tapaa arvioida todellisuutta. Aarrekartan avulla pystytään valmistelemaan yksilöä henkisesti muutokseen ja tekemään avoimeksi muutoksen löytämiselle. Se myös ohjaa tekemään valintoja ja ratkaisuja, joita ilman unelman toteuttaminen olisi vaikeaa.

Tapasimme nuori Hamkin pihassa ja siirryimme yhdessä meille varattuun tilaan. Aluksi tutustuimme toisiimme ja keskustelimme ohjauksen kulusta. Alun tutustumisen jälkeen rupesimme itse aarrekartan työstämiseen. Nuori sai selata rauhassa lehtiä, sekä nuoren itse tuomia että meidän tuomia lehtiä, ja etsiä sieltä itselle mieluisia kuvia ja tekstejä ja sitten leikata ja liimata ne aarrekarttaan. Askartelun lomassa meillä oli hyvää ja rakentavaa keskustelua nuoren kanssa hänen tulevaisuuden pohdinnoista.
Aarrekartan valmistuttua nuori sai vapaasti esitellä sen meille ja kertoa siitä hänelle tärkeäksi koetut asiat. Lopuksi nuori antoi meille palautetta kirjallisesti. 


Kannustimme nuorta koko ajan ja pyrimme pitämään yllä rennon mutta motivoivan ilmapiirin. Halusimme itse ohjaajina olla kaverillisia, mutta kuitenkin samalla ammatillisia.

Tavoitteena tässä ohjauksessa meillä oli, että nuori löytäisi vastauksia tai uusia ajatuksia tulevaisuuteen liittyen. Aarrekartan avulla nuori näkisi omia vahvuuksiaan ja pystyisi niiden löytämisen avulla saamaan uusia ideoita ja kehittämiskohteita. Lisäksi tavoitteenamme oli, että meidän ohjaajien ja ohjattavan nuoren välille syntyi vähitellen luottamuksellinen suhde, nuorella oli helppo työskennellä kanssamme ja ilmapiiri oli rento koko ohjauksen ajan. Rento ilmapiiri oli tärkeää, jotta nuori pystyi antamaan itsestään mahdollisimman paljon ja olemaan täysin ome itsensä.
Meidän ohjaajien tavoitteena oli olla kannustavia ja helposti lähestyttäviä, mutta kuitenkin ammatillisia. Toivoimme, että me ohjaajat ja myös ohjattava sai mahdollisimman paljon ohjauksesta irti. Lisäksi saimme tästä lisää kokemusta nuorten ohjaamisesta. 

Nuori koki oivalluksia ohjauksen aikana, esimerkiksi opintojen suunnasta. Hän koki olevansa hyvä ihmisten kanssa ja haluaa tehdä tulevaisuudessa ihmisläheistä työtä. Yhdessä pohdimme eri vaihtoehtoja ja kannustimme häntä rohkeasti hakemaan yhteishaussa sote-alalle. Ohjaajina meille tuli tästä hyvä mieli, kun pystyimme auttamaan häntä konkreettisesti ja antamaan hänelle uutta näkökulmaa ja innostusta tulevaisuuden opintoihin. Ohjauksen tavoitteet täyttyivät siis hyvin ja kaikille jäi hyvä mieli ohjauksesta. 


- Elsi ja Hannele



Kommentit